Hoe kies én implementeer je de juiste concurrentiestrategie?

vr 9 aug 2019
Concurrentiestrategie

Een goede concurrentiestrategie kiezen is belangrijk, die in de praktijk brengen is pas echt een uitdaging 

Hoe implementeer ik mijn strategie consequent in de organisatie?

Wanneer deze vraag mijn richting uitkomt, neem ik deze maar wat graag in handen. Doorheen de projecten die ik heb mogen begeleiden, heb ik ondertussen een eigen strategiebijbel in handen. How to? Ik deel met plezier mijn tips:

Voor een goede implementatie zijn twee factoren kritisch:

  • De inhoud van de strategie op zich.
  • De implementatie van de strategie.

De strategie-inhoud. 

“Wed niet op twee paarden”

Ik weet ondertussen dat de strategie van een bedrijf best af te lezen is van de producten en diensten die het op de markt zet, niet zozeer van de website.  Wanneer naast de commodity producten (in grote getale aangeboden tegen competitieve prijzen) ook nieuwe, unieke producten (in samenwerking met een klant ontwikkeld) worden aangeboden, wordt het boeiend. Het kan ook andersom: een bedrijf met nicheproducten die plots ook volumeproducten in de markt zet. Twee typische illustraties van een weddenschap op twee paarden.  Het is a priori niet onmogelijk, maar het KISS principe (Keep It Simple and Stupid), en ook mijn advies is om dit in twee verschillende autonome bedrijven of tenminste divisies te organiseren.  

De reden is eenvoudig: elke strategie vraagt zijn eigen accenten en prioriteiten in marketing, verkoop, productontwikkeling, productie, stockage en distributie. Met een dubbelzinnige strategie worden de processen suboptimaal en kun je nooit een sterke concurrentiële positie uitbouwen!

“Kostcutting is niet voor iedereen de beste keuze“

Strategie

 

Wanneer kostencutting de innovatiestrategie onderuit haalt.  In de laatste 10 jaar hebben we weleens minder goede economische tijden gekend. Het is dus begrijpelijk dat “Operational Excellence” in sommige milieus is geëvolueerd naar “kostencutting”. Dat is echter jammer, wanneer nieuwe gesofisticeerde producten hierdoor minder kans op slagen hebben omwille van oude, slecht onderhouden machines of een te hoge werkdruk. De vicieuze cirkel doet de rest van het werk: nog meer druk op de kosten.

Wanneer de kostencutting het wint van de servicestrategie.  Ook bij bedrijven die deze strategielijn volgen hebben de kostencutters hun sporen achtergelaten: de service kost vaak veel geld en is niet altijd zo kostenefficiënt: er wordt gesnoeid in voorraden en in support teams. Nochtans is dat wat je concurrentieel zo sterk maakt.  

De bedrijven die hun strategie zetten op lage prijzen zijn de enige die met kostencutting hun strategie ondersteunen. De andere twee zullen het moeten herdenken.

De strategie- implementatieSchaal riskmanagement

Volgens Professor Bram Desmet (*) zijn er 7 factoren die de waarde van een product of dienst bepalen. Door je bedrijfsproces systematisch en consequent op te lijnen met de gekozen strategie ben je in staat een correcte waarde aan de klant te bieden. Hij stelt daarbij de 5-4-3-3-3-3-3 regel voor: vijf factoren moeten op het niveau van de concurrentie liggen (3) en NIET eronder; één parameter moet de leverancier een dominante positie geven (5) en een tweede moet zeker een differentiatie ten opzichte van de concurrentie inhouden (4).

 

Samengevat:

Kies voor uw divisie of bedrijf een eenduidige strategie. Het staat u vrij om af te wijken van de basisstrategieën, maar zorg ervoor dat iedereen in het bedrijf ervan doordrongen is. Stel u telkens weer de vraag of elk proces de strategie ondersteunt. Luister naar uw team en geef ze de verantwoordelijkheid die nodig is om te handelen in lijn met de gekozen strategie. Laat u niet leiden door de kostencutter, maar streef naar echte Operational, of beter geformuleerd, Business Excellence.

Succes met het steeds weer zoeken naar optimale business processen die uw strategie ondersteunen!

Sylvain

 

(*) Bram Desmet, Supply Chain Strategy and Financial Metrics – 2018 – Kogan Page Limited – ISBN 978 0 7494 8257 2

#strategie #concurrentiestrategie #Managementconsulting #strategy #atlasandarrows